joi, 23 ianuarie 2014

Con grande errore....pardon, amore!

Trebuie sa precizez de la inceput ca nu suntem exagerati in nicio privinta in legatura cu hrana copiilor. Evident ca ne dorim sa manance sanatos, dar nu ne isterizam daca, prin cine stie ce concurs de imprejurari ajungem la un Mec o data pe an (desi am vazut ca nu mai e o moda sa le faci ziua de nastere copiilor acolo), sau daca ii serveste cineva cu pufuleti. Eu mi-am facut un obicei din a citi etichetele si evit alimentele periculoase sau dubioase. Este si motivul pentru care nu-i iau la cumparaturi cu mine, altfel ma vad nevoita sa le tin prelegeri de nutritie in magazin sau sa reincep sa pun inapoi pe raft dulciuri si snack-uri apetisante in timp ce ei ar saliva langa mine. Am dus si inca mai duc lupte grele cu bunicile care le iau gustarele pentru ca 'a poftit copilul'. Dar, repet, nu sunt adepta niciunui curent extremist in ceea ce priveste hrana lor si a noastra. In mare stiu si ei ce este sau nu sanatos. Ioana a fost foarte receptiva la sfaturile mele si pentru ca ea mananca doar atat cat sa nu se evapore. Cu Filip este mai greu pentru ca e un mare pofticios la dulciuri, dar il inteleg pentru ca si eu fac eforturi mari sa ma abtin.

Ieri apare fiica-mea toata un zambet de victorie, cu o punga frumos colorata si fosnaitoare in mana: -'Mami, uite ce mi-am luat de la chioscul de la scoala. Stii ce bune sunt? Colegii mei isi iau mereu si am gustat si eu o data...Uite, sunt coapte, nu prajite'...zice ea ca sa-mi mai taie din avantul cu care ma pregateam sa contracarez :)

Erau Bruschette Maretti cu Mix de branzeturi (e importanta aroma pentru ca mi-a usurat mie foarte mult munca de convingere). Zic: 'Ia, mami, sa vedem! Ce contin de sunt asa de bune?' ...si caut sectiunea cu ingredientele...si caut...si caut...pe un cant al ambalajului, victorie! in toate limbile pamantului erau mult cautatele ingrediente, dar cu un font minuscul, incat eu, care vad ca un vultur simteam nevoia de niste ochelari sau o lupa. Si le citesc cu voce tare ca sa auda si copiii ce urma sa manance cu pofta: faina de grau, ulei vegetal:olina de palmier, extrudat de porumb, aroma de mix de branzeturi, zer pudra, sare, zahar. Si de aici incep niste denumiri pe care cred ca nu le pot pronunta corect nici chimistii: maltodextrina, potentiator de aroma, glutamat monosodic, guanilat disodic, inozinat disodic, proteina din zer, turmeric (asta e sanatos, dar cred ca nu se mai pune la socoteala), agent antiaglomerant, dioxid de siliciu....v-ati plictisit? ca mai avem....(iar) zahar, (iar) drojdie, (iar) sare, lapte praf degresat, gluten uscat, agent de umezire, guma guar (superb!), dextroza, agent de tratare a fainii, acid ascorbic (E300), emulgator (E472), antioxidanti, extract de rozmarin. Mai contine alergeni: gluten si produse lactate.

Apoi, cu o figura ingrijorata, le spun: 'Acum gustati!'....Evident ca nu s-au mai napustit ca ulii asupra pachetului, aveau deja ceva rezerve. Cand am desfacut punguta, probabil de la aromele alea de branza, ne-a izbit un miros de sa te tii de nas. Copiii nu s-au lasat si au luat fiecare cate o feliuta frumos rumenita de painica....aproape la unison au scuipat-o si schimonositi de sila au spus ca nu mai mananca in viata lor asa ceva. Am avut noroc ca erau execrabile la gust, insa sunt astfel de porcarii gustoase.

Mi-am adus aminte de reclama care inca ruleaza pe toate posturile TV: intr-o traditionala bucatarie italiana, un bucatar pregateste painicile, iar pe ecran sunt imagini cu rosii zemoase, ulei verde virgin de masline si swaiter..'ingrediente alese cu grija' ne spune o voce...apare si italianca tanara si frumoasa care gusta din bucatelele 'coapte cu dragoste', completeaza vocea...Ai crede ca trebuie sa faca parte din portia ta zilnica de sanatate...

Furia mea cea mare e ca aceste Mixuri de aditivi, conservanti si chimicale se vand la magazinele DIN scoala, nici macar de langa. Copiii se lasa usor pacaliti de reclamele mincinoase. Si daca in pauza mare isi cumpara un croissant cu ciocolata, o punga de chipsuri si o sticla de suc, iar de rest niste bomboane gumate....zilnic...sanatatea lor este in mare pericol. Mi se pare o crima comisa cu buna stiinta de producatori, vanzatori si mai ales de cei care-si dau aprobarea ca astfel de produse sa se comercializeze in scoli. Daca ii cumpara mama de la magazin este una si asumata, dar daca au acces la ele zilnic si fara supraveghere, este alta si mai grava. Din acest motiv, eu nu-i dau inca bani de cheltuit la scoala (au fructe, sandvich-uri pe care Ioana oricum nu le mananca), ieri a fost o exceptie pentru ca nu mai avea sticluta cu apa si a fost o solutie de urgenta sa-i dea taica-su 5 lei.

Oare daca tot merg la scoala ca sa-i indopam cu informatii si sa-i pregatim pentru viata, n-ar fi utile si niste ore de nutritie, evident dupa ce se desfiinteaza chioschiurile cu porcarii?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu